BLOGS

Kā pasargāt sevi birojā?

Domājam, ka ar šo problēmu savā ikdienā ir saskāries ikviens cilvēks.  Jautāsiet – kas ir tas, no kā katram cilvēkam birojā ir jāsargājas? Varbūt kādam tas izraisīs smīnu, bet jāsargājas ir no mūsu pašu kolēģiem.

Darba dienas laikā ne reizi vien kāds no kolēģiem pienāk klāt, lai ar Jums vienkārši papļapātu. Cits uzaicina uz kafijas tasi vai uzsmēķēt. Tādā veidā diena paskrien vēja spārniem un nekas no ieplānotā nav izdarīts. Ir cilvēku kategorija, kas to ļoti pārdzīvo, bet, protams, ir arī tādi, kas to vien gaida, lai kārtējo dienu padarīt sev par izklaidi, nerēķinoties ar citiem. Nevainīga papļāpāšana paņem gan laiku, gan cilvēka enerģiju. Attiecīgi pēc tam nav spēka uzsākt vai pabeigt darbus.

Ir zinātniski pierādīts, ka biroja darbinieks tikai trīs stundas no savu darba laika izmanto produktīvi. Atlikušo laiku cilvēks izmanto nelietderīgās kafijas pauzēs, sapulcēs, smēķēšanas telpās un vienkārši pļāpājot par dzīvi. Tāpēc darbam vairs neatliek laika.

Ko šādās situācijās darīt?

Ja Jūs mīlat sevi, tad attiecīgi jārīkojas. Galvenais ir pieņemt lēmumu, ka no šodienas viss būs citādāk. Bieži vien šādas situācijas rodas, jo mēs nespējam pateikt vienkāršu „nē”. Tāpēc iesākumā iemācieties pateikt „nē”. Kā to izdarīt? Apsoliet sev, ka, sākot ar rītdienu, nākamās trīs dienas ikvienam izteiktajam jautājumam, piedāvājumam teiksiet „nē”.  Piemēram: „Vai nāksi iedzert kafiju?” – „Nē, paldies!” „Vai varu palūgt Tavu palīdzību?” – Nē!”

Galvenais, nesāciet kaut ko skaidrot un pamatot, kāpēc „nē”. Vienkāršs un pārliecinošs – „nē”. Tikko Jūs sāksiet skaidrot, kāpēc atsakāt, Jūs ievilks atpakaļ vāveres ritenī, un viss sāksies no gala. Tāpēc apsoliet paši sev un turpmākās trīs dienas visiem sakiet „nē”.  Protams, pirmā reakcija no apkārtējiem būs sašutums. Sašutums, jo nespēj vairs ar Jums manipulēt kā līdz šim. Nākamajā reizē kolēģi padomās, pirms gribēs vērsties pie Jums pēc palīdzības.

Ir cilvēku kategorija, kas darba laikā risina savas personīgās problēmas. Cik bieži pie Jums ir nācis kāds kolēģis un dalījies savās likstās, tādā veidā novēršot Jūsu uzmanību no darbiem? Ko darīt šādās situācijās? Atteikt it kā nedrīkst, jo cilvēks var apvainoties, un Jūs būsiet ieguvis sev darbā nelabvēli. Tāpēc šajos jautājumos jābūt lielam diplomātam. Tādos gadījumos savam sarunbiedram atbildiet: „Viss ir jauki, tikai man ir viens ļoti svarīgs darbs darāms. Vai vari pienākt pēc plkst. 17.00?” Jūs neticēsiet, bet Jūsu kolēģis pēc plkst. 17.00 neienāks un nesāks sūdzēties par dzīvi, jo darba laiks būs beidzies. Kurš tad grib tērēt savu brīvo laiku pēc darba dienas beigām!

Nākamais solis, ko jāapgūst, ir uzdevumu deleģēšanu. Gan jau katrā uzņēmumā vai organizācijā ir cilvēki, kas to vien dara, kā meklē kolēģus, kuri izdarīs darbus viņu vietā, jo viņiem piemeties slinkums vai, redz, kādam sanāk to izdarīt daudz ātrāk u.tml. Tādā veidā šādi cilvēki atrauj savus kolēģus no tiešajiem darba uzdevumiem. Jā, protams, ir reizes, kad mums vienam otram darba jautājumos jāpalīdz! Bet – jūs visi esat vienas organizācijas darbinieki, kas rūpējas par tās izaugsmi un kvalitatīvu darbību, tāpēc vienmēr, pirms kādam kaut ko lūdzam, jāpadomā, vai tiešām es pats ar to nespēju tikt galā.

Ko darīt gadījumos, kad Jūs ekspluatē darba kolēģis? Tādās reizēs vienkārši vajag atbildēt, ka Jums šobrīd ir svarīgs uzdevums, kas ir ļoti darbietilpīgs. Palūdziet savam darba kolēģim pienākt trīs dienas vēlāk un atgādināt par nepieciešamo palīdzību. Ticiet, Jūsu kolēģis būs spiests pats to izdarīt vai arī sameklēs kādu citu „upuri”, kurš lielo darbu izdarīs viņa vietā.

Teorija un prakse.

Vai esat ikdienā sastapušies ar šāda veida situācijām? Jā? Tad izmatojiet tās zināšanas, ko nupat esat ieguvuši, un pielietojiet tās uzreiz praksē! Ikvienam zināms, ka putns nevar palidot ar vienu spārnu. Tieši tāpat ir ar teoriju un praksi. Nav nozīmes cilvēka dzīvē vienai pašai teorijai, ja tā netiek pielietota praksē.

Izmanto praksē un padalies savā pieredzē! Ja prakses laikā rodas jautājumi, uzdod – ar prieku atbildēsim!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *